Η εικόνα των συγγενών να σπρώχνουν στην ανηφόρα καροτσάκια δεν είναι σπάνια στους Δελφούς. Γι΄ αυτό θα γίνουν τέσσερις διαδρομές για ΑΜΕΑ, ένα αναβατόριο, όπως αυτό της Ακρόπολης, και ίσως σε κάποια σημεία να μπει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.
Πάνω σε δύο διασταυρούμενα ρήγματα στεκόταν ο τρίποδας της Πυθίας, όπως και ολόκληρος ο ναός του Απόλλωνα στους Δελφούς. Απόδειξη, η μετατόπιση των τοίχων του ναού κατά 0,50 μ., σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή Γεωλογίας Ηλία Μαριολάκο, ο οποίος προέτρεψε τους μελετητές του μνημείου να ασχοληθούν με το θέμα.
Ο ίδιος, πάντως, αποδίδει σε θρησκευτικούς λόγους τη χωροθέτηση του ναού σε εκείνο το σημείο. «Αλλιώς θα μπορούσε να βρισκόταν στην Αράχωβα ή οπουδήποτε αλλού και όχι σε μια τόσο απόκρημνη βραχώδη περιοχή», είπε την περασμένη Τρίτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπου παρουσιαζόταν μια μελέτη για τη βελτίωση της διαδρομής επίσκεψης και ενημέρωσης των 300.000 ανθρώπων, που προσέρχονται ετησίως στον εκτεταμένο αυτό αρχαιολογικό χώρο.
Οι Δελφοί αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, με πρώτο και κύριο τους βράχους που πέφτουν από τις Φαιδριάδες πέτρες μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Προ διετίας αποκλείστηκαν από τους επισκέπτες λόγω επικινδυνότητας μεγάλα τμήματα του χώρου, ενώ για τον ίδιο λόγο παραμένει κλειστή 15 ολόκληρα χρόνια η Κασταλία Πηγή.
Το υπουργείο Πολιτισμού έχει θέσει ως προτεραιότητα την ασφαλή κίνηση των επισκεπτών στον χώρο. Γι΄ αυτό ανέθεσε στη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων να ρίξει όλο της το βάρος στη στερέωση των λίθων από τα κάθετα βράχια. Έχουν ήδη τοποθετηθεί ικριώματα ύψους 80 μέτρων και με τη βοήθεια αλπινιστών, και όχι απλών εργατών, ξεφορτώνονται από τόνους βράχων που έχουν συσσωρευτεί οι «βραχοπαγίδες», που είχαν τοποθετηθεί παλιά και τώρα έχουν γείρει από το βάρος. Μετά την ολοκλήρωση της επέμβασης, η ΔΑΑΜ προσανατολίζεται στη διατήρηση ενός μικρού ικριώματος, ύψους 20 μέτρων, για να μπορούν και στο μέλλον να λαμβάνουν μέτρα, κι ίσως γίνει επισκέψιμη και η Κασταλία.
«Όλο αυτό το έργο μπορεί να μην είναι θεαματικό, αλλά δείχνει τη μέριμνα της πολιτείας», είπε η προϊσταμένη της Ι΄ ΕΠΚΑ Νάνσυ Ψάλτη παρουσιάζοντας στο ΚΑΣ μαζί με την αρχιτέκτονα Σταματία Μαμούτου ένα εκτεταμένο σχέδιο αναβάθμισης του αρχαιολογικού χώρου με δημιουργία νέων διαδρομών και ανάδειξη των υφισταμένων, διαμόρφωση κάποιων στάσεων θέασης σε υφιστάμενα πλατώματα και ανάρτηση ενημερωτικών πινακίδων, που οι Δελφοί στερούνται. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Η εικόνα των συγγενών να σπρώχνουν στην ανηφόρα καροτσάκια δεν είναι σπάνια στους Δελφούς. Γι΄ αυτό θα γίνουν τέσσερις διαδρομές για ΑΜΕΑ, ένα αναβατόριο, όπως αυτό της Ακρόπολης, και ίσως σε κάποια σημεία να μπει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.
Το σκεπτικό της συνολικής επέμβασης έχει στόχο την ενοποίηση του Ιερού του Απόλλωνα με το Στάδιο και το Μουσείο, έτσι ώστε η επίσκεψη του κοινού να μην περιορίζεται στο Ιερό του Απόλλωνα, όπως συμβαίνει σήμερα. Στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος η έφορος σκοπεύει να ξαναστήσει στους Δελφούς τον περίφημο ορειχάλκινο τρίποδα με τους όφεις. Ένα μνημείο εμβληματικό, αφού στήθηκε από όλους τους Έλληνες μετά τη μάχη των Πλαταιών για την επικράτησή τους έναντι των Περσών. Το ένα δέκατο από τα λάφυρα της μάχης αφιερώθηκε στον θεό Απόλλωνα, και από αυτά κατασκευάστηκε τρίποδας χρυσός με χάλκινο τρικέφαλο φίδι. Στήθηκε κοντά στον βωμό του δελφικού ναού, όπως δείχνει η ορατή και σήμερα λίθινη βάση του επί της ιεράς οδού.
Το πρωτότυπο μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη ο Μέγας Κωνσταντίνος για την ίδρυση της νέας πόλης κι εκεί παραμένει ακόμα.
Το γύψινο αντίγραφό του, όμως, υπάρχει στους Δελφούς, το έφερε ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης όταν ήταν έφορος. Απ΄ αυτό μπορεί να κατασκευαστεί το ορειχάλκινο εκμαγείο του.
Τα προβλήματα, ωστόσο, των Δελφών είναι πάρα πολλά. Ποιος θα φανταζόταν πως ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, συνολικής έκτασης 200 στρεμμάτων, δεν είναι καν περιφραγμένος. Μέχρι πρότινος η Εφορία αγνοούσε και τα ακριβή όρια των απαλλοτριωμένων οικοπέδων. Ήταν ένα ξέφραγο αμπέλι, όπου περιφέρονταν ανενόχλητα κοπάδια αιγοπροβάτων, ακόμη και αγέλες βοοειδών, αφήνοντας επίσης το πεδίο ανοικτό και για επίδοξους εμπρηστές. Σύμφωνα με την κ. Ψάλτη, η περίφραξη έχει ήδη ξεκινήσει. Όλα αυτά χρειάζονται χρήματα. Θα γίνουν όμως χωρίς πολυδάπανες εργολαβίες, με αυτεπιστασία και ένταξη των έργων στο ΕΣΠΑ (700-800 χιλιάδες ευρώ). *
Πηγή: http://www.enet.gr/
Ο ίδιος, πάντως, αποδίδει σε θρησκευτικούς λόγους τη χωροθέτηση του ναού σε εκείνο το σημείο. «Αλλιώς θα μπορούσε να βρισκόταν στην Αράχωβα ή οπουδήποτε αλλού και όχι σε μια τόσο απόκρημνη βραχώδη περιοχή», είπε την περασμένη Τρίτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπου παρουσιαζόταν μια μελέτη για τη βελτίωση της διαδρομής επίσκεψης και ενημέρωσης των 300.000 ανθρώπων, που προσέρχονται ετησίως στον εκτεταμένο αυτό αρχαιολογικό χώρο.
Οι Δελφοί αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα, με πρώτο και κύριο τους βράχους που πέφτουν από τις Φαιδριάδες πέτρες μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Προ διετίας αποκλείστηκαν από τους επισκέπτες λόγω επικινδυνότητας μεγάλα τμήματα του χώρου, ενώ για τον ίδιο λόγο παραμένει κλειστή 15 ολόκληρα χρόνια η Κασταλία Πηγή.
Το υπουργείο Πολιτισμού έχει θέσει ως προτεραιότητα την ασφαλή κίνηση των επισκεπτών στον χώρο. Γι΄ αυτό ανέθεσε στη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων να ρίξει όλο της το βάρος στη στερέωση των λίθων από τα κάθετα βράχια. Έχουν ήδη τοποθετηθεί ικριώματα ύψους 80 μέτρων και με τη βοήθεια αλπινιστών, και όχι απλών εργατών, ξεφορτώνονται από τόνους βράχων που έχουν συσσωρευτεί οι «βραχοπαγίδες», που είχαν τοποθετηθεί παλιά και τώρα έχουν γείρει από το βάρος. Μετά την ολοκλήρωση της επέμβασης, η ΔΑΑΜ προσανατολίζεται στη διατήρηση ενός μικρού ικριώματος, ύψους 20 μέτρων, για να μπορούν και στο μέλλον να λαμβάνουν μέτρα, κι ίσως γίνει επισκέψιμη και η Κασταλία.
«Όλο αυτό το έργο μπορεί να μην είναι θεαματικό, αλλά δείχνει τη μέριμνα της πολιτείας», είπε η προϊσταμένη της Ι΄ ΕΠΚΑ Νάνσυ Ψάλτη παρουσιάζοντας στο ΚΑΣ μαζί με την αρχιτέκτονα Σταματία Μαμούτου ένα εκτεταμένο σχέδιο αναβάθμισης του αρχαιολογικού χώρου με δημιουργία νέων διαδρομών και ανάδειξη των υφισταμένων, διαμόρφωση κάποιων στάσεων θέασης σε υφιστάμενα πλατώματα και ανάρτηση ενημερωτικών πινακίδων, που οι Δελφοί στερούνται. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί για τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Η εικόνα των συγγενών να σπρώχνουν στην ανηφόρα καροτσάκια δεν είναι σπάνια στους Δελφούς. Γι΄ αυτό θα γίνουν τέσσερις διαδρομές για ΑΜΕΑ, ένα αναβατόριο, όπως αυτό της Ακρόπολης, και ίσως σε κάποια σημεία να μπει ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.
Το σκεπτικό της συνολικής επέμβασης έχει στόχο την ενοποίηση του Ιερού του Απόλλωνα με το Στάδιο και το Μουσείο, έτσι ώστε η επίσκεψη του κοινού να μην περιορίζεται στο Ιερό του Απόλλωνα, όπως συμβαίνει σήμερα. Στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος η έφορος σκοπεύει να ξαναστήσει στους Δελφούς τον περίφημο ορειχάλκινο τρίποδα με τους όφεις. Ένα μνημείο εμβληματικό, αφού στήθηκε από όλους τους Έλληνες μετά τη μάχη των Πλαταιών για την επικράτησή τους έναντι των Περσών. Το ένα δέκατο από τα λάφυρα της μάχης αφιερώθηκε στον θεό Απόλλωνα, και από αυτά κατασκευάστηκε τρίποδας χρυσός με χάλκινο τρικέφαλο φίδι. Στήθηκε κοντά στον βωμό του δελφικού ναού, όπως δείχνει η ορατή και σήμερα λίθινη βάση του επί της ιεράς οδού.
Το πρωτότυπο μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη ο Μέγας Κωνσταντίνος για την ίδρυση της νέας πόλης κι εκεί παραμένει ακόμα.
Το γύψινο αντίγραφό του, όμως, υπάρχει στους Δελφούς, το έφερε ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης όταν ήταν έφορος. Απ΄ αυτό μπορεί να κατασκευαστεί το ορειχάλκινο εκμαγείο του.
Τα προβλήματα, ωστόσο, των Δελφών είναι πάρα πολλά. Ποιος θα φανταζόταν πως ένας από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, συνολικής έκτασης 200 στρεμμάτων, δεν είναι καν περιφραγμένος. Μέχρι πρότινος η Εφορία αγνοούσε και τα ακριβή όρια των απαλλοτριωμένων οικοπέδων. Ήταν ένα ξέφραγο αμπέλι, όπου περιφέρονταν ανενόχλητα κοπάδια αιγοπροβάτων, ακόμη και αγέλες βοοειδών, αφήνοντας επίσης το πεδίο ανοικτό και για επίδοξους εμπρηστές. Σύμφωνα με την κ. Ψάλτη, η περίφραξη έχει ήδη ξεκινήσει. Όλα αυτά χρειάζονται χρήματα. Θα γίνουν όμως χωρίς πολυδάπανες εργολαβίες, με αυτεπιστασία και ένταξη των έργων στο ΕΣΠΑ (700-800 χιλιάδες ευρώ). *
Πηγή: http://www.enet.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου